dinsdag 20 september 2016

Happy socks!

Ongeveer een jaar geleden breide ik mijn eerste paar sokken. De wol en de pennen had ik al een paar jaar liggen. Een aantal pogingen waren op niets uitgelopen en het spul verdween weer in de kast.

Maar ik kon natuurlijk niet uitstaan dat iets met wol en naalden mij niet lukte,dus toen ik op vakantie ging nam ik (aan brei-en haakspul dan) niets anders mee dan sokkenwol, sokkennaalden en een sokkenboek. Toen moest ik wel!
En zoals het aloude gezegde luidt 'de aanhouder wint' lukte het mij eindelijk mijn eerste paar zelfgebreide sokken af te maken.

En hoe leuk en makkelijk blijkt het te zijn! Het bleef uiteraard niet bij dat ene paar, er volgden al snel meer. Je hebt zo weinig nodig: een of twee bolletjes sokkenwol -de samenstelling is specifiek zodat ze niet te snel slijten en je ze makkelijk in de machine kunt wassen- en 5 kleine naaldjes.

Er is zulke leuke sokkenwol te krijgen met prachtig kleurverloop, waarbij de motiefjes vanzelf verschijnen terwijl je breit. Hoe ingenieus ontworpen! Natuurlijk kun je ook zelf ontwerpen, door diverse motieven te combineren (restjes!) of een streepsok gecombineerd met een effen garen.

Als je de basistechniek eenmaal onder de knie hebt (😂) kun je variëren in elke maat en elke dikte sok.
En wat ik er ook zo leuk aan vind is dat het in een klein (leuk zelfgemaakt) project tasje gemakkelijk mee te nemen is op visite, in de trein of in een wachtkamer.
Ik zat eens in de wachtkamer van het ziekenhuis -waar mijn kind ondertussen behandeld werd- en de sfeer in die wachtkamer veranderde van een ongemakkelijke ruimte waar iedereen wat voor zich uitstaart en vooral geen oogcontact maakt met medewachters naar een soort huiskamer waar men eerst voorzichtig vroeg wat ik nou eigenlijk aan het maken was, daarna duidelijk genietend keek of vertelde dat oma dat vroeger ook veel deed.

Wil je ook sokken leren breien? Klik op de button hierboven voor meer info over de workshop!



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten